Sekali lagi abg long nak ucapkan selamat tahun baru 2014 kepada anda semua. Abg long berharap tahun 2014 ini kita akan dapat berkerja dengan lebih keras lagi di samping cuba mengurangkan apa yang patut. Kenapa abg long kata macam tu?. Ini kerana bermulanya pada hari ini 01.01.2014 kenaikan harga barang dan juga perkhimatan bermula. Dan bermula hari ini juga la nilai wang kita akan bertambah rendah.
Abg long tak nak mengulasnya dengan panjang lebar kerana anda semua pasti telah mengetahuinya, cuma abg long terkilan kerana hadiah yang paling bermakna untuk tahun baru ini tidak seperti yang abg long harapkan. Dan sebab itu la semalam itu 31.12.2013, satu himpuan telah diadakan sebagai tanda bantahan rakyat Malaysia dengan kenaikan kos pada tahun baru 2014.
Cuba anda lihat kenyataan ini...
JAWAPAN BALAS DARIPADA PEJABAT MENTERI
Semalam pihak Dr MAZA.com telah meletak satu posting kenyataan Yb Menteri Perdagangan Dalam Negeri berhubung dengan kenaikan harga barang. Dalam posting tersebut pihak Dr MAZA.com telah membuat satu tanda soal BETULKAH INI?
Hari ini pejabat Menteri berkenaan telah menghantar jawapan balas. Atas sikap adil di sini disertakan jawapan balas tersebut:
Assalamualaikum,
Saya mewakili pejabat Menteri KPDNKK ingin menjawab persoalan mengenai kenyataan Dato Seri Hasan Malek Menteri Perdangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan yang telah mendapat sambutan hangat di laman FB Dr Maza sejak kelmarin.
Untuk pengetahuan pihak tuan Pejabat Menteri telah mengeluarkan kenyataan balas mengenai isu ini melalui laman FB rasmi KPDNKK di sini -
https://www.facebook.com/myKPDNKK/posts/550130865094054?comment_id=3839735¬if_t%3Dcomment_mention
Kami juga telah menulis kepada The Star mengenai perkara ini dan mereka juga telah bersetuju untuk tidak menimbul kekeliruan maka artikel asal telah pun diubah dari tajuk asalnya
Rujuk - http://www.thestar.com.my/News/Nation/2013/12/27/Malaysians-support-price-hikes-minister/
Sebab itu hampir kesemua rujukan mengenai isu ini adalah berdasarkan gambar 'screenshot' dan bukan dari sumber berita secara terus.
Untuk pengetahuan pihak tuan, pada sidang akhbar yang dihadiri ramai wartawan hanya satu akhbar sahaja yang mengeluarkan cerita dengan tajuk ini.
Kenyataan ini telah dikeluarkan dan juga dimaklumkan kepada pihak akhbar 45 minit selepas artikel asal mula diterbitkan, namun pada zaman serba canggih dan pantas ini perang persepsi dan api kemarahan lebih mudah dicanang tanpa sebarang usul periksa.
Oleh itu kami di Pihak Kementerian berharap agar pihak tuan dapat membantu kami dari segi menerangkan kisah dari pihak kementerian, sedikit kelewatan dalam menjawab isu ini kepada pihak tuan adalah kerana kami baru sahaja dimaklumkan mengenai timbulnya isu ini dari pihak tuan, sepanjang hujung minggu ini kami telah memaklumkan banyak pihak juga mengenai kenyataan ini.
Saya juga lampirkan kenyataan balas dari pejabat menteri dalam email ini untuk memudahkan pihak tuan.
Dari pejabat Menteri
In regards to the The Star’s reporting on 27th December 2013 titled
No Complaints proof that Malaysians support price hikes.
Now the minister understands that like all newspapers, especially with the current news climate, The Star have to compete with very strong competitors to garner readership and market share especially in the ever competitive online English news segment. However we also believe that such sensationalization of news and eye catching headlines should not be at the expense of misinformation that may create the wrong perspective.
In the report published on 27th of December 2013 titled No Complaints proof that Malaysians support price hike, we the ministry and on behalf of the Minister find that this is very misleading.
The headline is derived over the soundbite of which the Minister explains that there seem to be a lacking of complaints from consumers to his ministry via the hotline and online channel in regards to the issue of price hike. We would like to clarify what the minister meant and as reported by other news portals is that he would like to ask the consumers to work together with the ministry in dealing with this issue, that is for them to be a smart consumer.
As written in the report, the Minister also mentions that in the end it is the consumers that controls prices via market forces hence the lack of complaints and reports from consumers would seem to be a sign to the market that consumers seem to accept these alleged price hikes.
The Minister has many times before and has reiterated again today, the Ministry of Domestic Trade, Co-Operative and Consumerism can take action under the Anti-Profiteering Act of 2011 if there seems to be a case of excessive profiteering by a seller, trader or business operator. However this can only be carried out effectively if the public would work together hand in hand with the ministry by informing us of any price hikes that is beyond the reasonable expectations via our hotlines at 1-800-886-800 or our email at e-aduan@kpdnkk.gov.my
Again, the minister on behalf of the ministry would like to clarify that it is not our intention to aggravate the public in any way whatsoever, we really want for the consumers to get involved with us, work with us and help us in creating a better, fairer and just market for all Malaysians.
Minister’s Office
Ministry Of Domestic Trade, Co-Operative and Consumerism
Kalau pihak tuan mempunyai sebarang soalan lanjut bolehlah hubungi
Zaidel Baharuddin (Pegawai Khas Pejabat Menteri) - 019 222 0145 atau zaidel@kpdnkk.gov.my
= Petikan asal daripada Fanpage DrMaza.com
No comments:
Post a Comment