Sunday, March 1, 2015

Segmen Buku : Tanda Aras Nafsu Kita

Salam sejahtera,


Apa yang korang tahu atau faham tentang nafsu? Korang tahu tak ada berapa jenis nafsu kita ni? Korang pernah dengar tak cerita bagaimana kejadian nafsu ni? Amboi boleh tahan jugak post abg long kali ni kan :).
Alah post biasa-biasa je ni, abg long pun bukan la hebat sangat pun dalam dunia blogger ni. Abg long nak kongsi dengan korang apa yang abg long ada, nak kata pandai sangat pun tak la jugak cuma apa yang abg long ada Insya Allah, abg long cuba sampaikan.

Ok la untuk Segmen buku kali ini abg long nak kongsikan dengan korang buku yang abg long dah abis baca ni. Iye la membaca tu kan sumber ilmu, tak rugi jika kita amalkan budaya baca ni ( iklan la pulak...).
Ini Buku Abg Long Maksudkan

"Sekiranya kebenaran itu menurut hawa nafsu mereka, pasti binasa langit dan bimu ini, dan semua yang ada di dalamnya"... Surah al-Mukminum, ayat 71

Nafsu adalah makhluk yang diciptakan Allah untyuk manusia. Permulaan penciptaan nafsu menunjukkan kepada kita bahawa nafsu merupakan makhluk yang degil dan angkuh ketika dalam keadaan yang kuat. Nafsu hanya mengakui keesaan Allah sebagai tuhan apabila dalam keadaan yang lemah...Ringkasan daripada penulis buku.

Bagaimana Menjaul Produk Kuruskan Badan Kepada Orang Gemuk Klik Di Sini
Ingin Cantik dan Sihat dengan Cara Paling Menjimatkan?... Klik Di Sini
Sponsor Ads


Bagaimana, harap korang dah faham sikit tentang nafsu kan. Sebelum tu abg long syorkan kepada korang dapatkan buku ni, ala bukan mahal pun cuma RM5 je tak kan la tu pun korang sayang nak keluarkan duit korang. Tak rugi pun korang beli.

Ok la abg long pun bukan la nak paksa korang tapi jika ada duit lebih tu boleh la laburkan untuk ilmu. Baik la apa kata abg long kongsikan kandungan yang terdapat dalam buku ni.

BAHAGIAN 1- MENGENALI NAFSU

Bab 1 : Sifat Malaikat
Bab 2 : Ilmu Tasawuf
Bab 3 : Jihad Yang Baik
Bab 4 : Ciri-ciri Nafsu
Bab 5 : 7 Peringkat Nafsu

BAHAGIAN 2 - SIFAT MAHMUDAH

Bab 6 : Cara Mencapai Tahap Nafsu Mutmainah
Bab 7 : Taubat
Bab 8 : Khauf
Bab 9 : Zuhud
Bab 10 : Sabar
Bab 11 : Syukur
Bab 12 : Ikhlas & Tawakal
Bab 13 : Mahabbah
Bab 14 : Zikrulmaut
Bab 15 : Reda
Bab 16 : Tawaduk & Qanaah
Bab 17 : Berbaik Sangka & Pemurah

BAHAGIAN 3 - SIFAT MAZMUMAH

Bab 18 : Syarrut Taam ( Banyak Makan )
Bab 19 : Syarrul Kalaam ( Banyak Bercakap )
Bab 20 : Ghadab & Hasad
Bab 21 : Bakhil & Hubbul Jah
Bab 22 : Hubbud Dunya ( Mengasihi Dunia )
Bab 23 : Takabbur dan Ujub
Bab 24 : Sum'ah & Berburuk Sangka

BAHAGIAN 4 - MENDIDIK NAFSU

Bab 25 : Golongan di Akhirat
Bab 26 : Ingatan kepada Para Pendidik
Bab 27 : Kejayaan Mendidik
Bab 28 : Ciri-ciri Sabar
Bab 29 : Tanda Kegagalan Utama

Macam mana menarikkan buku ni, bak kata penulis buku ni la, hanya kita sendiri yang tahu mengenai nafsu kita tapi sekurang-kurangnya dengan adanya buku ni ia menjadi panduan kepada kita ilmu tentang nafsu. Apa pun yang boleh abg long katakan dapatkan la buku ni selagi stok masih ada :).

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
>