Wednesday, June 4, 2014

Isu Cadbury

Salam sejahtera,




Abg long rasa anda semua dah tahu tentang isu ini kan, berbagai versi cerita yang telah kita dengar atau yang telah kita semua baca baik di media cetak mahupun media elektronoik. Kekadang naik pening dibuatnya.

Abg long cuma nak luahkan pendapat abg long sendiri berkenaan isu ini. Iye la kita sebagai pengguna dan yang paling penting sekali sebagai seorang islam. Pertama kali abg long betul-betul kecewa dengan pengeluar coklat yang boleh dikatakan terkenal ini kerana tidak begitu sensitif dalam hal bahan yang digunakan untuk coklat mereka. Yang kedua abg long jugak kecewa kepada pihak yang berwajib dalam menentukan hal halal dan haram ini, dimana mereka ini seperti nak lepas tangan atau dengan kata lain nak cuci tangan dalam kes ini.

Sebagaimana yang telah dilapor isu ini pada mulanya haram dan yang terbaru dah jadi halal. Apa yang abg long tahu semasa abg long tulis ni, ada setengah pasaraya masih menjualnya coklat-coklat ini yang mana sepatutnya dan kononnya telah ditarik balik.

Isu makanan halal haram ini bukan la kali pertama yang kita tahu dan dengar. Ia telah lama berlaku mungkin secara sedar ataupun tidak.

Yang abg long hairan la kenapa nak ambik sempel kat kilang kenapa tak ambik sampel tu di kedai atau pasaraya?... Apa yang penting selepas ini kita kena lebih peka dalam soal halal dan haram.

posted from Bloggeroid

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
>