Monday, November 3, 2014

Kertas Dan Pen

Salam sejahtera,

Orang yang berjaya selalunya mempunyai perancangan,baik jangka masa panjang atau jangka masa pendek. Abg long memang akui semua tu dan memang tak boleh dielak. Suatu perancanagn tu memerlukan sesuatu medium atau benda untuk melahirkan sebuah perancangan tu. Walau bagaimana canggih dan moden pun sesuatu zaman tu catatan atau pun menulis penting bagi melahirkan sesuatu apa yang kita fikirkan termasuk la apa yang kita rancangkan tu. Dan medium atau alat tersebut adalah KERTAS dan PEN.


Kita semua termasuk la abg long sendiri memang memerlukan 2 alat ini, tak kira la apa pun aktiviti dalam penulisan atau pun catatan 2 alat ini tak boleh kita lupakanya. Walaupun dengan kemodenan zaman sekarang yang mana dengan adanya smartphone dan tablet, 2 alat ini memanag tak lekang dek hujan masih jadi pilihan ramai.

Pasti anda tertanya-tanya kenapa panjang betul intro abg long kali ini kan. Ini semua adalah berkisahkan pertemauan abg long dengan kawan abg long 2 malam yang lepas. Patutnya semalam abg long dah tulis cerita ini, tapi disebabkan sesuatu yang tidak dapat abg long elakkan maka malam ini abg long berpeluang untuk luahkannya disini.

Tiada niat untuk abg long mengaibkan kawan abg long tapi abg long ambik pengajaran dengan apa yang berlaku. Abg long memang cukup kagum dengan kejayaan yang kawan abg long perolehi hari ini. Dengan kejayaan beliau yang 100% kerja sendiri dan bebas kewangan kekadang menaikan semangat abg long untuk jadi sepertinya. Cuma apa yang abg long perhatikan setiap kali berjumpa mesti kawan abg long ini akan bercerita tentang perancangan beliau untuk masa hadapan, yang tak bestnya pasti akan ada perkataan PENING dan IMIGRIN.

Abg long kekadang terfikir kawan abg long ini takda ke buat catatan bagi setiap perancangan yang beliau ceritakan kepada abg long. Iye la jika semuanya nak buat semuanya nak fikir tanpa ada catatan kat kertas mana tak pening. Nak tegur depan-depankan takut SENTAP pulak :).


Abg long pun bukan la pandai sangat, belajar pun tak la tinggi sangat. Apa yang abg long tahu dan apa yang abg long faham dari pembacaan abg long ni. Otak kita ni ada hadnya dalam segala aktiviti pemikiran. Walaupun otak kita ni lebih hebat daripada komputer tapi masih ada hadnya. Orang yang hebat seperti Albert Einstein pun bukan menggunakan keupayaan otaknya sepenuhnya. Dan Albert Einstein pun masih menggunakan KERTAS dan PEN dalam setiap penyelidikan atau penemuaan beliau dalam bidang Sains.


Kita ini, yang bukan manusia dianugerahkan keistimewaan atau yang mempunyai IQ yang bijak abg long rasa KERTAS dan PEN ni tak boleh nak kita pisahkan dalam mencatatkan atau dalam membuat sesebuah perancangan. Dengan adanya 2 benda ni abg long rasa takda la lagi pening atau imigrin. Abg long rasa jika kawan abg long ada 2 alat ni dah lama beliau berjaya nak keluarkan sebuah buku, tapi... Abg long tunggu je la bila kawan abg long akan keluar buku beliau.





Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
>