Sunday, October 26, 2014

Yang Penting Rajin Dan Tak Memilih

Salam sejahtera,

Sebenarnya dah lama abg long nak tulis tentang pekara ni, iye la terfikir jugak kat dalam kepala ni samada ia baik untuk kesihatan ataupun tidak. Bukannya apa abg long risau kot-kot apa yang abg long tulis ni nanti ada yang terasa. Mmmm... bila difikirkan balik ni blog abg long yang punya jadi apa yang abg long tulis ni daripada pemerhatian dan pandangan seorang lelaki.

Percaya tak jika abg long katakan negara kita Malaysia ni kaya, tak percaya lihat je la berapa ramai orang luar yang datang ke negara kita ni baik secara halal atau secara haram. Malahan apa yang abg long perhatikan di kawasan Kuala Lumpur ini sahaja orang luar dah menjadikan kawasan tertentu sebagai kampung mereka. Anda lihat sahaja la jika cuti umum, pasti KLCC menjadi tempat tumpuan mereka.

Kita lupakan semua itu, apa yang nak abg long tuliskan adalah tentang keluahan kita yang mengatakan susah nak cari kerja atau dengan kata lain kerja susah nak dapat. Abg long bukan la nak kata abg long baik atau sempurna tapi abg long hairan jika ada yang mengatakan dah takda kerja kat malaysia ni. Rasa nak lempang je.

kalo la kat Malaysia ni takda kerja nape sabang hari ada je orang luar masuk kat malaysia ni, kat tempat abg long je la abg long ambik contoh, orang Indonesia setiap tahun setiap kali mereka balik mereka akan bawak saudara mereka datang bersama ke Malaysia untuk berkerja. Mereka datang ni ada kalanya bukan secara sah pun tapi mereka sanggup datang kerana apa...kerana nak cari rezeki disini.

kita pulak, hanya mengeluh dan mengharap sahaja kerja itu datang bergolek didepan mata. Kerja pulak tu nak yang senang dan glamour. Tak percaya, lihat je racangan realiti yang ada tu mak bapak sanggup abiskan Rm30k untuk anak mereka berjaya dalam racangan realiti yang mereka masuki. Ada pulak tu mak bapak marah-marah jika anak mereka terkeluar. Entah la seribu macam lagi kisahnya.

Abg long perhatikan orang luar ni yang datang mencari rezeki di Malaysia sanggup melakukan berbagai kerja bagi menampung kehidupan mereka baik di Malaysia dan jugak di nergara asal mereka. Malah abg long tengok mereka ini keluar dari awal pagi dan balik lewat malam.

Apa mereka yang mengatakan kat Malaysia ni dah takda kerja, buka la MATA dan lihat la disekeliling anda. Abg long rasa kat Kuala Lumpur ni sahaja banyak lagi kerja yang boleh dilakukan yang penting rajin dan tak memilih dalam mencari kerja ni. Jika ada perasaan malas dan memilih nampaknya sampai ke tua la tak dapat kerja. Tapi dalam mecari kerja tu pastikan la yang HALAL.


Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
>