Tuesday, February 3, 2015

Antara Isteri Suri Rumah Dan Isteri Berkerjaya

Salam sejahtera,

Mana satu pilihan korang isteri suri rumah atau isteri yang berkerjaya?. Kalau korang tanya abg long pulak abg long pilih isteri suri rumah, tapi sebelum abg long tulis lebih panjang lagi la. Abg long nak minta maaf jika tajuk yang abg long tulis ni ada yang terasa atau sakit hati atau yang sewaktu dengannya. Tiada niat abg long nak perlekehkan atau merendahkan kedua-dua golongan isteri ni. Tapi kalau yang ada terasa jugak tu terpulang la pada korang, apa yang abg long tulis abg long kisahkan daripada pandangan abg long aje.


Memang kedua-dua golongan isteri ni ada pro dan kontranya, tapi jika abg long tengok la dalam keadaan sekarang ni golongan isteri yang berkerjaya ni abg long memang respek dalam apa yang mereka lakukan. Mana taknya, korang tengok la sendiri ( ni untuk yang dah khawin dan mempunyai emak yang berkerja ) bagaimana mereka ni daripada buka mata je mereka dah mula bekerja secara tak langsung.

Mereka ni menyiapkan keperluan anak-anak dan suami kemudiaan menyiapkan diri untuk ke tempat kerja, lepas tu balik kerja sambung balik pulak buat kerja dirumah sampai la mereka ni tutup mata. Tapi itu belum lagi dikira dengan gangguan lain, seperti anak terjaga waktu tidur. Terus terang abg long menghormati mereka yang berkerja ni.

Bagi isteri yang menjadi suri rumah sepenuhnya, abg long pun menghormatinya juga jangan kata abg long pilih kasih pulak. Sebagaimana yang abg long tulis awal lagi abg long pilih isteri yang menjadi suri rumah sebagai pilihan abg long, sebagai mana yang abg long dapat orang umah abg long sekarang.

Bila abg long Google kat Internet ni, berbagai kisah tentang isteri suri rumah sepenuh masa ni ada kisah pasal nafkah la, kisah perasaan rendah diri, kisah kerisauan la dan banyak lagi la. Jika dilihat semua kisah tu ada yang betul dan ada yang tak betulnya. La kenapa abg long tulis macam tu pulak?

Ini pandangan abg long dan pemerhatian abg long tau jika ada kena mengena pun hanya abg long dan orang umah abg long je. Ok abg long nak ceritakan pasal orang umah abg long, orang umah abg long ni berkelulusan ijazah sains pemakanan dan memang kerja orang umah abg long adalah suri rumah sepenuh masa. Tapi apa yang abg long respek pada orang umah abg long ni ( bukan nak memuji ye ), orang umah memang tak pernah berkerja dengan orang walaupun dia pernah mencari kerja setalah tamat pengajian.

Sumber kewangan orang umah abg long boleh dikatakan daripada kerja sendiri baik berniaga mahupun mengajar, dan menariknya semuanya hanya daripada rumah sahaja. Bak kata orang umah abg long la " duk comel-comel je dapat duit ". Malahan oarang umah abg long pergi melancong ke luar negara pun daripada duit kerje sendiri beliau ( waktu sebelum kawin la ).

Hingga ke hari ni pun bila dah kahwin orang umah masih teruskan kerja sendiri beliau tambahan lagi zaman teknologi Internet sekarang lagi la senang, hanya hujung jari je buat duit dari rumah. Jika korang lihat apa yang abg long tulis ni, nak kata orang abg long rendah diri pasal jadi suri rumah takda sekali walaupun berpendidikan tinggi, pasal mulut orang tu lantak la, diorang tu bukannya yang beri kita makan.

Sekarang ni abg long rasa la dah ramai jugak yang isteri dulunya berkejaya dah mula berhenti dan menjadi suri rumah sepenuhnya. Iye la mana taknya, sekarang ni dah banyak info atau maklumat bagaimana para suri rumah sepenuh masa ni boleh janakan duit. Jadi pasal  duit abg long dah tak jadi masalahkan pada mereka ni.

Pasal kelebihan isteri yang jadi suri rumah sepenuh masa ni abg long rasa nak tulis ke tak ye. Rasanya tak payah la ye :). Nanti korang meluat pulak, mana taknya kan abg long tulis pun pasal orang umah dia je. Iye la mesti la abg long tulis macam tu, tak kan la abg long nak tulis pasal orang umah orang lain pulak kan. Takpa la jika ada permintaan abg tulis la lagi pasal ni ye. Apa pun yang paling penting HARGAI LA ISTERI ANDA SEMUA.

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
>