Monday, February 10, 2014

Cerita Si Merpati

Salam sejahtera...



Mesti ramai kenalkan apa nama binatang diataskan, kalau tak kenal buat-buat je kenal. tapi mustahil la jika tak kenal binatang dalam gambar tu kan :). Abg long sebenarnya nak kongsikan sesuatu kepada anda berkaitan makhluk Allah ini. Abg long tak la pandai nak menulis atau berkarya, cuma waktu abg long tengah baca satu majalah ini abg long terjumpa satu artikel cerita si merpati ini.

Betul la apa yang orang kata ilmu pengetahuan ni kita boleh didapati dimana sahaja, malahan sekeliling kita ini terdapat ilmu yang untuk mereka yang SEDAR :). Ok lah, jauh pulak abg long merapu kata nak share cerita pasal si merpati. Untuk anda semua termasuk la abg long sendiri hayati la cerita ini.

KISAH 1:

Ini kisah sang merpati. Seekor burung yang tidak pernah menduakan hatinya. Adakah si merpati suka berganti pasangan? TIDAK!!!... Ia tetap setia dengan satu pasangan ke akhir hayatnya.

KISAH 2:

Walaupun sejauh mana ia terbang, sang merpati tidak pernah sesat mencari jalan pulang. TIDAK!!!... Ia tidak akan sesat kerana ia cukup menghafal jalan untuk kembali,

KISAH 3:

Sifatnya romantis. Perhatikan tatkala merpati jantan berlagu-lagu memberi pujian, sang betina akan bertunduk malu. Pernah kah ia saling mencaci? TIDAK!!!...

KISAH 4:

Si merpati memahami apa erti kerjasama. Apabila membuat sarang, si jantang dan betina silih berganti terbang mencari ranting. Apabila sang betina mengeram, si jantan berjaga di luar sarang. Pernah kah melihat sang merpati saling tidak mempedulikan tanggungjawapnya? TIDAK!!!...

KISAH 5:

Sang merpati si burung tidak punya hempedu. Oleh itu, ia tidak menyimpan kepahitan sehingga membawa rasa dendam. Kenal kah ia dengan perasaan sebegitu? Sudah tentu TIDAK!!!...

Jika si merpati yang hanya seekor burung kecil mampu melakukan pekara di atas, kenapa tidak kita pun begitu jugak?
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
>