Thursday, January 8, 2015

Akhirnya Dapat Juga makan Tapai Ubi Kayu

Salam sejahtera,

Sungguh abg long tak sangka dapat jugak abg long rasa tapai ubi kayu ni, ingatkan kat sini takda orang jual tapai ubi kayu ni. Apa la abg long ni google banyak tempat orang jual tapai ubi kayu ni..Ala bukan tak nak google sebenarnya alang-alang dah jumpa kan, apa lagi rembat je la.


Nak kata mengidam tu takda jugak cuma dah lama tak makan. Tapai ubi kayu ni pun abg long jumpa masa singgah kat pasar tani kawasan umah abg long. Harga satu bekas ni RM2.50, abg long rembat 2 bekas beli 1 bekas nanti tak cukup pulak.

Orang umah abg long tak berapa nak suka sangat dengan tapai ubi kayu ni, tak kisah la janji abg long suka. Tapai ubi kayu lagi sedap jika dimakan sejuk, nak abg long tulis apa rasanya tu abg long rasa biar la anda yang rasa macam mana ok tak macam tu.

Teringat pulak abg long kenangan masa kecil pasal tapai ubi ni, iye la dulu nenek abg long boleh dikatakan menjalankan perniagaan tapai ubi kayu ni. Itu pun bermusim sebab nenek abg long dulu bukan la buat perniagaan besar-besaran hanya kecil-kecilan sahaja. Mana taknya tanam ubi pun bukan la berekar-ekar, hanya sekangkang kera sahaja.

Cuma apa yang seronoknya masa itu, masa untuk buat tapai tu. Dari waktu mengali ubi kayu,mengupas kulitnya, merebus hingga la meletak ragi tapi proses meletak ragi tu nenek yang buat. Abg long waktu tu hanya tukang kacau dan rasa je. Tapi apa yang pasti masa tu apa yang abg long ingat memang seronok la, dengan ahli keluarga sama-sama berkumpul masa tu.



Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
>